God webkommunikation

Et website kan være nok så logisk bygget op og nok så flot designet, men I sidste ende vil kvaliteten af jeres samlede website stå og falde med, om I har noget velproduceret indhold.

80 / 20 reglen

En tommelfingerregel siger, at 80% af jeres brugere kommer efter 20% af indholdet. Dette gælder både hvad angår sider men også indholdet på den enkelte side, der som ofte står stærkest i en kort version. Et godt råd er derfor: Skriv kort og præcist.

En god webtekst er “scanbar”

Som du måske har hørt, læser de færreste en indholdsside fra ende til anden, men hopper fra afsnit til afsnit og læser kun den specifikke information de kom efter. Derfor er det en god idé at gøre din tekst scanbar både på indholdssiden og visuelt.

  • Gør tekstens indhold scanbar. En god regel at følge er, at du skal skrive ét budskab pr. afsnit, så hvert afsnit kan læses uafhængigt af resten af teksten.
  • Bryd teksten op og varier visuelt fx med moduler som multibokse og accordions, så øjet får noget at hvile på.
  • Brug mange underoverskrifter, og gør dem simple og handlingsanvisende.
  • Kommuniker gerne i bullets.

Målgrupper, målgrupper, målgrupper

Klart definerede målgrupper er guld værd for god webkommunikation. De gør, at man som redaktør skriver til nogen frem for at skrive til sig selv og sin egen organisation. Du kan tage udgangspunkt i de her overordnede gode råd, når du skal arbejde med jeres målgrupper:

Tænk over, hvilke målgrupper I har, og hvilke ord, de bruger om jeres indholdsområde: Hvordan skal tone of voice for jeres website være, og hvilke ord skal I bruge, for at målgruppen kan forstå indholdet og føler sig mødt?

Læs mere om jeres tone of voice i:
> FVST Guide til god webkommunikation

Prioriter jeres målgrupper på sider, hvor indholdet henvender sig til flere, fx på forsider, sektionsforsider og indholdssider, der er samlet om et emne. Hvem er vigtigst? Det kan være en svær øvelse, men prøv alligevel, og brug prioriteringen aktivt i forhold til placering af elementer og deres indbyrdes visuelle vægt.

Overvej målgruppe og formål for hver eneste indholdsside, og målret teksten mod dette formål, bl.a. I tydelige handlingsanvisende overskrifter og underoverskrifter. Hvis siden ikke har et formål, så overvej at slette den.

Find og brug formålet med siden

Alle enkeltstående indholdssider på et website bør desuden have et klart formål: Enten vil du som afsender forandre en adfærd hos modtageren, eller også kommer dine besøgende med en opgave, de skal have løst - som minimum i form af et informationsbehov.

Når du har gjort dig klart, hvad en sides formål er, kan du bedre italesætte det i tekst, overskrifter og links. Du må gerne skrive ud direkte i teksten, fx: “Her kan du finde svar på, hvad du gør, hvis du skal starte en fødevarevirksomhed.”

Hjælp dine brugere ved at gøre gerne underoverskrifter instruktive og handlingsanvisende: Fx “Sådan opretter du en virksomhed”, “Udfør egenkontrol” eller “Få svar på om du er klar til hund”.

Brug af delte moduler

Du kan indsætte moduler der er "delte" på en side fra fanen i højre side. Delte moduler er sat op på forhånd med indhold og styling og bruges fx til kontaktbokse. For at kunne redigere et delt modul, skal du gøre det unikt- Det gør du ved at højreklikke på modulet.