Målgrupper, målgrupper, målgrupper
Klart definerede målgrupper er guld værd for god webkommunikation. De gør, at man som redaktør skriver til nogen frem for at skrive til sig selv og sin egen organisation. Du kan tage udgangspunkt i de her overordnede gode råd, når du skal arbejde med jeres målgrupper:
Tænk over, hvilke målgrupper I har, og hvilke ord, de bruger om jeres indholdsområde: Hvordan skal tone of voice for jeres website være, og hvilke ord skal I bruge, for at målgruppen kan forstå indholdet og føler sig mødt?
Læs mere om jeres tone of voice i:
> FVST Guide til god webkommunikation
Prioriter jeres målgrupper på sider, hvor indholdet henvender sig til flere, fx på forsider, sektionsforsider og indholdssider, der er samlet om et emne. Hvem er vigtigst? Det kan være en svær øvelse, men prøv alligevel, og brug prioriteringen aktivt i forhold til placering af elementer og deres indbyrdes visuelle vægt.
Overvej målgruppe og formål for hver eneste indholdsside, og målret teksten mod dette formål, bl.a. I tydelige handlingsanvisende overskrifter og underoverskrifter. Hvis siden ikke har et formål, så overvej at slette den.
Find og brug formålet med siden
Alle enkeltstående indholdssider på et website bør desuden have et klart formål: Enten vil du som afsender forandre en adfærd hos modtageren, eller også kommer dine besøgende med en opgave, de skal have løst - som minimum i form af et informationsbehov.
Når du har gjort dig klart, hvad en sides formål er, kan du bedre italesætte det i tekst, overskrifter og links. Du må gerne skrive ud direkte i teksten, fx: “Her kan du finde svar på, hvad du gør, hvis du skal starte en fødevarevirksomhed.”
Hjælp dine brugere ved at gøre gerne underoverskrifter instruktive og handlingsanvisende: Fx “Sådan opretter du en virksomhed”, “Udfør egenkontrol” eller “Få svar på om du er klar til hund”.