Skriv, så dine tekster bliver fundet af søgemaskiner

Mange af jeres brugere starter deres vej mod jeres indhold i en søgemaskine. Derfor er det vigtigt, at jeres indhold er optimeret så de kan finde det i en søgemaskine, og så I får så meget trafik som muligt til jeres website.

SEO står for søgemaskineoptimering (Search Engine Optimization). Altså: Skriv, så dit indhold kan findes af brugere i Google - eller hvilken søgemaskine, dine læsere nu bruger. Dette gør du ved dels at skrive, så søgemaskiner nemt kan indeksere dit indhold, og dels ved at bruge de ord, dine brugere typisk bruger. På den måde sikrer du, at fx Googles algoritmer præsenterer din side så højt som muligt i dine læseres søgeresultat.

Den grundlæggende regel er, at det vigtigste altid er, at skrive godt indhold. Når det er sagt, kan det dog give god mening, at have lidt gode SEO-manerer.

Identificer og brug nøgleord

Før du skriver din tekst - eller lægger den på jeres website - så start gerne med at lave en lille lokal nøgleordsanalyse. Forestil dig, du er en af jeres brugere, som intet kender til jeres fagtermer på det område, du formidler viden på. Hvad ville du skrive i Google for at finde den information, du skriver om? Hvis du har adgang til statistik på jeres eget website kan det også give god indsigt i, hvilke ord jeres brugere forventer at kunne finde relevant indhold på.

Typisk skriver brugere meget nært til deres egen situation og bruger helt dagligdags ord.

Eksempel:

En borger skal til Sverige med sin hund og vil gerne kende reglerne. Borgeren søger måske på “regler for hund med til sverige”.

Den relevante artikel på fvst.dk bruger ordene “rejse” og “ikke-kommerciel flytning” og derfor optræder artiklen langt nede i søgeresultatet i Google.

Dette er et tænkt eksempel, men ud fra det vil en optimering af artiklen vil derfor fokusere på at bruge ordene “regler for hund med til sverige” et par gange i artiklen, gerne mindst én gang i siden overskrift og gerne i mindst en underoverskrift også. Det er værd at bemærke, at både interne og eksterne links på siden, der indeholder nøgleordene, tæller ekstra.

De vigtigste SEO-felter, du skal udfylde

Udover at bruge vigtige nøgleord i selve teksten, er der en række andre steder, du med fordel kan bruge dem. De vigtigste felter, du skal udfylde i GoBasic, er:

Titel

Når du opretter en ny side i GoBasic giver du den en titel i toppen af siden:

På baggrund af denne titel danner GoBasic en URL eller hjemmesideadresse samt sidetitel. Dette er nok det vigtigste sted at optimere, da søgemaskiner lægger vægt på de ord, der indgår i titlen. Samtidigt er det vigtigt at titlen - og dermed URL’en - ikke er for lang. Undlad at bruge fx overskriften på en nyhed som titel på siden, især, hvis I har tendens til meget lange overskrifter.

Browsertitel

Hvis du har behov for at sætte en sidetitel, der adskiller sig fra URL'en, gør du det i GoBasic under “Indstillinger” under fanen "Meta" i feltet Browsertitel. 

Meta-beskrivelse

Meta-beskrivelsen er den del, der kommer efter titlen i et søgeresultat, og som beskriver sidens indhold:

I GoBasic skriver du metabeskrivelsen under “Indstillinger” og “Metabeskrivelse”. Beskrivelserne skal være unikke på hver eneste side. Hvis du ikke udfylder feltet på siderne, eller hvis beskrivelserne er enslydende på tværs af flere sider, konstruerer Google selv en metabeskrivelse ud fra indholdet på siden.

Gode råd til metabeskrivelser:

  • Fortæl lidt mere uddybende, hvad siden handler om.
  • Hold længden under Googles grænse på 155 karakterer.
  • Inkorporer alle de relevante nøgleord fra siden, som brugerne vil søge efter for at finde indholdet.

Metanøgleord og keywords

I GoBasic skriver du Metanøgleord og Keywords under Indstillinger. 

  • Metanøgleord sætter du i håbet om at det påvirker dit søgeresultat på netop disse ord i Google.
  • Keywords påvirker søgningen på dit site og er således en mulighed for at hjælpe brugere til at finde netop dit indhold.

OBS: No index og No Follow skal du kun sætte flueben i hvis du ønsker din side ikke skal kunne søges frem i Google.